HPH-Benelux werkt samen met:

304S JET

   

De 304S JET is de turboversie van de 304S en is uitgerust met een straalmotor, de SJ40 van TBS.
Voor de bijzonderheden van de 304S zie de betreffende pagina.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien een vreemd idee: een zweefvliegtuig met een straalmotor. Maar het heeft een aantal zeer opvallende voordelen.

  • Afmeting. De motor heeft een maximale diameter van slechts 156 mm (!!). In uitgeklapte toestand levert het daardoor nauwelijks meer weerstand dan een uitgeklapt hoofdwiel.
  • Gewicht. De motor weegt slechts 4 kg en is door het losdraaien van enkele bouten in slechts 5 minuten te verwijderen voor een eventuele onderhoudsbeurt. Inclusief de ophanging en besturing weegt het hele systeem minder dan 10 kg.
  • Trillingsvrij. Een straalmotor heeft slechts één draaiend onderdeel, de as met daarop de turbine en de compressor. Vanwege de hoge toeren is dit ook heel nauwkeurig uitgebalanceerd. In de cockpit zijn geen trillingen te voelen door de draaiende motor.
  • Constante stuwkracht. Deze is vrijwel onafhankelijk van de snelheid van het vliegtuig.
  • Betrouwbaar en onderhoudsarm . De motor heeft geen tandriemen, kettingen, tandwielen en allerlei andere onderhoudsgevoelige bewegende delen. De voorgeschreven TBO is 50 uur en behelst alleen een visuele inspectie van de bladen.
  • Eenvoudige bediening. Het hele systeem wordt bediend door slechts twee schakelaars. Een schakelaar om de motor naar buiten te brengen en één schakelaar om de motor te starten. De electronische besturing regelt verder volautomatisch de opstart- en uitschakelsyclus. Geen choke, geen brandstomp aan- of uitzetten, geen propeller rem e.d.


Een opvallend verschil met een traditionele zuigermotor met propeller is de wijze waarop de straalmotor het meest efficient gebruikt kan worden als thuisbrenger. In plaats van het gebruikelijke zaagtanden is de optimale manier voor de straalmotor om op hoge snelheid op constante hoogte te vliegen. Een kruissnelheid van boven 170km/h zorgt er dan voor dat je snel weer thuis bent. Een volle tank is voldoende voor ruim 1 uur vliegen met vol vermogen.
Maximale stijgsnelheid ligt op ca. 1.5 m/s bij 115km/h.

Technische Gegevens

 
Technische gegevens TBS-J40, 1 traps turbocompressor
Geometrie & Gewicht
Max. diameter 156 mm
Lengte 320 mm
Gewicht 4 kg
Prestaties
Max. stuwkracht 420 N
Normatieve stuwkraccht 400 N
Specifiek brandstof verbruik 35 g/kNs
Massa doorstroming 0.78 kg/s
Max. temperatuur 720 C
Drukverhouding 3.8